I en tid preget av utbredt automatisering tilbyr Mark Andrejevic et originalt rammeverk for å følge den logiske utviklingen av automatiserte medier samt deres sosiale, politiske og kulturelle konsekvenser. Boken utforsker den kaskaderende logikken bak automatisering, fra prosessene for informasjonssamling til databehandling og til slutt automatisert beslutningstaking. Den argumenterer for at allestedsnærværende digital overvåkning, kombinert med algoritmisk beslutningstaking og maskinlæring, skaper nye former for makt og kontroll som utfordrer demokratiske prinsipper for ansvarlighet og individuell autonomi. Andrejevic gir en oversikt over de implikasjonene disse utviklingene har for menneskelig erfaring, og belyser 'automatiseringens skjevhet' gjennom logikker som pre-empsjon, operationalisme og 'rammeløshet'. 'Automated Media' er en fascinerende og banebrytende ny utgivelse som er et must for studenter og forskere innen kritiske mediestudier, spesielt for dem som er interesserte i krysningspunktene mellom medier.