I boken "Avant Garde Theatre" undersøker Christopher Innes utviklingen av den avantgardistiske teaterbevegelsen fra dens begynnelse på 1890-tallet og frem til dagens dato. Innes avdekker et sentralt paradoks i moderne teater: den drivende kraften bak teatereksperimentering er primitivisme. Fellesnevneren for verkene til teatrets store navn, som Strindberg, Artaud, Brook og Mnouchkine, er en idealisering av det elementære og et ønske om å finne ritualer i arkaiske tradisjoner. Denne utbredte primitivismen er nøkkelen til å forstå både de politiske og estetiske aspektene av moderne teater, og gir nye innsikter i samtidige sosiale trender. Det opprinnelige verket, først publisert i 1981 under tittelen "Holy Theatre", er nå fullstendig revidert og oppdatert for å inkludere de nyeste teoretiske utviklingene innen antropologi, kritisk teori og psykoanalyse. Nye seksjoner om Heiner Müller, Robert Wilson, Eugenio Barba, Ariane Mnouchkine og Sam Shepard er lagt til. Som et resultat av dette dekker boken nå alle de viktigste utøverne innen avantgarde-teater i både Europa og Nord-Amerika.