Hvorfor blir visse populære musikalske sjangere og artister universelt kritisert av musikkanmeldere og oversett av akademikere, til tross for at de nyter stor popularitet? Hvordan har oppfatningen av hva som kjennetegner 'god' eller 'dårlig' musikk endret seg over tid, og hva forteller dette oss om forfatterne som har tildelt disse etikettene til ulike musikalske sjangere? Mange komponister som i dag er ansett som en del av den klassiske 'kanon', ble opprinnelig møtt med negative anmeldelser. Tilsvarende ble jazz, country og popmusikk tidligere avvist som 'dårlig' av akademia, som nå tilbyr kurs innenfor disse og mange andre musikkformer. Denne boken gir innsikt i hvorfor dette skjer gjennom en serie essays som undersøker forskjellige musikalske former og artister. Den tar for seg alternative måter å bedømme musikalitet på, bortom det kritiske og akademiske perspektivet, og foreslår nye veier for å forstå hva som gjør at noe musikk oppleves som 'populært', selv om det vurderes som 'dårlig'. For alle som noen gang har hatt en hemmelig forkjærlighet for ABBA, Kenny G eller disco, vil Bad Music være en sjelefredens fornøyelse!