«Beat Film, Beat Writers» er den første monografien som grundig analyserer filmene til en rekke innflytelsesrike kunstnere, inkludert Christopher Maclaine, Lawrence Jordan, ruth weiss, Ron Rice, Robert Frank, Barbara Rubin, Shirley Clarke, William S. Burroughs og Joanne Kyger. Boken skiller seg ut ved sitt fokus på kvinnelige filmskapere, som tradisjonelt har vært underrepresentert i filmvitenskapen. I tillegg belyser verket hvordan Beat-forfattere som Philip Lamantia, Michael McClure, Diane di Prima, William S. Burroughs, Allen Ginsberg, Jack Kerouac, Peter Orlovsky og Gregory Corso, blant andre, ble dypt involvert i filmfellesskapene i New York og California. Boken utforsker deres roller både som skuespillere og deltakere i filmproduksjonen, og viser hvordan mange av de samme temaene som preget Beat-litteraturen også dukker opp i filmene. Blant disse temaene finner vi angst for muligheten for atomkrig, samt søken etter dypere former for spiritualitet gjennom buddhismen, okkultisme og esoteriske tradisjoner.