I oppfølgeren til Bobbie Kabutos banebrytende bok "Becoming Biliterate" fra 2010, tar "Becoming Bilingual Readers" for seg hvordan identitet påvirker utviklingen av tospråklige lesere og hvordan lesevaner formes av familie- og samfunnskontekster. Boken fremhever tospråklige lesere med bakgrunn fra spansk, gresk, japansk og engelsk, og Kabuto tilbyr en grundig, tverrfaglig analyse av disse lesernes atferd og identiteter gjennom den unike tilnærmingen kalt Biographic Biliteracy Profiles. Disse profilene fungerer som et kultursensitivt vurderingsverktøy for å utvikle meningsfulle narrativer, og kan avdekke hvordan tospråklige lesere forstår tekster i konteksten av sine hjem- og skolemiljøer. Denne tilnærmingen er ideell for å avdekke kompleksiteten i tospråklige lesevaner og hvordan disse endres over tid. Profilene gir innblikk i hva en tospråklig lesers identitet betyr for å bli bilitterær, samt de ulike rollene kodeveksling og translanguaging spiller, sammen med innflytelsene fra lesernes familier.