Den første utgaven av Gerald Bradleys 'Benefit Realisation Management' etablerte seg raskt som den definitive, praktiske guiden til hvordan man kan bruke målinger for å spore ytelse gjennom hele livssyklusen til et prosjekt eller program. Boken gir organisasjoner verktøyene de trenger for å eliminere bortkastede investeringer, realisere flere fordeler og oppnå disse tidligere. I den andre utgaven blir leseren tatt steg for steg gjennom prosessen for realisering av fordeler. Den forklarer hvordan man kan: definere prosjektene og programmene sine ved å kartlegge fordelene, utarbeide en overbevisende og nøyaktig forretningssak, kommunisere fordelene for å engasjere alle interessenter, bli enige om målene som skal brukes for å fremme ønsket atferd, overvåke fremdrift og vurdere den endelige suksessen til prosjektet eller programmet. Boken tar også for seg hvordan man kan bruke tilnærmingen til realisering av fordeler for å forstå og adressere de menneskelige aspektene ved prosjektet, inkludert motstand mot endring, opplæringsbehov og nye arbeidsmetoder. Til slutt viser den hvordan man kan integrere denne tilnærmingen i organisasjonens kultur.