Boken 'Best Interests of the Student' tilbyr en teoretisk modell som veileder lærere i møte med juridiske og etiske dilemmaer i skolen. I tillegg presenteres en rekke lett tilgjengelige og kommenterte rettsavgjørelser for grundigere utforskning. Forfatterne introduserer en etisk beslutningsmodell som konkret fokuserer på strategier for å avgjøre hva som er i 'studentens beste interesse'. Denne modellen viser hvordan man kan analysere juridiske og etiske aspekter av rettssaker. Hver rettssak avsluttes med diskusjonsspørsmål som oppfordrer leserne til å vurdere problemstillinger fra ulike perspektiver, noe som bidrar til å utvikle selvrefleksjon blant skoleledere. Dette gir dem bedre forutsetninger for å håndtere juridiske dilemmaer i sine egne sammenhenger. Denne viktige teksten er en uvurderlig ressurs for både framtidige og nåværende skoleadministratorer og ledere. Den grundig reviderte utgaven inneholder et helt nytt kapittel som gir teoretiske og empiriske innsikter som grunnlag for vår forståelse av hva som ligger i studentens beste interesser.