Boken "Black Women's Liberation Movement Music" tar for seg hvordan Black Women's Liberation Movement fra midten av 1960-årene til 1970-årene representerte en unik kombinasjon av svart politisk feminisme, svart litterær feminisme og svart musikkfeminisme, blant andre former for svart feminisme. Verket undersøker kritisk hvordan lydsporene fra denne bevegelsen ofte overlapper med lydsporene fra andre sosiale, politiske og kulturelle bevegelser på 1960- og 1970-tallet, som Black Power-bevegelsen, kvinners frigjøringsbevegelse og den seksuelle revolusjonen. Musikken fra denne tiden, preget av soul, funk og disco, blir tolket både som universell, feministisk (i en generell forstand) og spesielt fokusert på svarte kvinner. Den utrolige evnen musikken har til å bli tolket på forskjellige måter, vitner om viktigheten og kraften i svart kvinnemusikk, og understreker at den har flere betydninger for et mangfold av mennesker. Boken plasserer seg innenfor både studier av svart populærbevegelse og de rike kulturelle uttrykkene skapt av resistente samfunn.