I mai 1967, under en diskusjon om sin film Eat the Document som ennå ikke var utgitt, bemerket Bob Dylan kryptisk: «Filmen er ferdig. Den er annerledes.» Dette skulle ikke være siste gang han kunne gjøre et slikt krav. Utover sin imponerende musikalitet rommer Dylans karriere en mindre utforsket side – han er også en filmskaper som lager verker som bryter med konvensjonene. Denne boken dykker ned i de filmatiske utforskningene hans, og avdekker det fascinerende samspillet mellom Dylans tilstedeværelse både bak og foran kameraet. Dylans filmatiske eksperimenter, som spenner fra den banebrytende Dont Look Back (1967) til den gåtefulle Masked and Anonymous (2003), står som unike og tankevekkende tillegg til hans kunstneriske arv. Gjennom en eksperimentell og nysgjerrig sans, henter disse filmene inspirasjon fra tidligere filmtradisjoner så vel som fra Dylans egen låtskrivning. Til tross for at Dylans filmatiske produksjoner ofte har befunnet seg i skyggen av Dylanstudier, viser en grundigere gjennomgang av hans filmverk en undervurdert auteur som ikke er redd for å utfordre normene.