India er hjemlandet til Bollywood – den største filmindustrien i verden. Kinoene omtales gjerne som 'de moderne Indias templer', hvor Bombay alene produserer nesten 800 filmer årlig, sett av rundt 11 millioner mennesker daglig. I boken "Bollywood Cinema" tar Vijay Mishra for seg hvordan indisk filmproduksjon og -mottakelse er formet av ønsket om nasjonal fellesskap og en pan-indisk populærkultur. Ved å søke å forstå Bollywood ut fra sine egne fortellinger og estetiske prinsipper, og i relasjon til den globale filmindustrien, analyserer han indisk film gjennom de to metodologiene postkoloniale studier og filmteori. Mishra diskuterer klassikere som "Mother India" (1957) og "Devdas" (1935), samt nyere filmer som "Ram Lakhan" (1989) og "Khalnayak" (1993). Han kobler filmens form og innhold til bredere spørsmål om nasjonal identitet, episk tradisjon, populærkultur, historie og konsekvenser av diasporaen.