Boken 'Border-crossing in Education' presenterer en rekke casestudier som dekker et mangfold av kulturelle områder. Målsettingen er å avdekke de komplekse forbindelsene og utvekslingene som former utdanningspraksis, -politikk, og -systemer. Spesiell vekt legges på de individuelle og kollektive aktørene som styrer disse strømningene, enten ved å initiere, fremme eller omforme overføringer av politikkmodeller. Bidragsyterne undersøker ulike aspekter ved de sirkulatoriske mekanismene som har vært i bruk innen utdanning i både moderne og samtidsperiode. Ved å variere observasjonsnivåene, fra lokale til internasjonale sammenhenger, avdekker de den multilaterale karakteren av de observerte sirkulære dynamikkene. Implementeringen av rike og varierte tilnærminger til disse komplekse prosessene gir en ny innsikt som beriker vår forståelse av opprinnelsen og utviklingen av utdanningspolitikk og -systemer, idet de fremhever deres utenlandske inspirasjoner. Studiene i boken går imidlertid ikke bare i dybden på disse aspektene.