Denne boken, nøye utvalgt av Diane Reay, presenterer en samlet rekke innovative og tankevekkende artikler som nylig har blitt publisert. Disse tekstene benytter Pierre Bourdieus teorier for å oversette teori til praksis, med det formål å forstå og analysere utdanningsmessige utfordringer. Bourdieus arbeid er velkjent for sitt fokus på ulikheter og sosial rettferdighet. Bidragene i boken anvender et bredt spekter av Bourdieus teoretiske verktøy og tar for seg utdanningsulikheter innen ulike områder av utdanningssystemet – fra høyere utdanning og foreldres valg av skole, til lærerens profesjonelle utvikling og kroppsøvingsklasser. Boken kaster lys over sentrale aspekter av Bourdieus forskning; den demonstrerer hvor nyttig hans teorier er for analytiske tilnærminger, fremhever viktigheten av refleksivitet, og viser hvordan man kan bevege seg utover en binær forståelse av den sosiale virkeligheten. Videre belyser den betydningen av makt i enhver utdanningsanalyse. Kapitlene i denne boken ble opprinnelig publisert som artikler i tidsskrifter fra Taylor og Francis.