Å velge riktig flytype for et flyselskap er en ytterst kompleks prosess som krever en omfattende kompetanse og solid kunnskap om bransjen. "Buying the Big Jets" har vært en viktig guide siden publiseringen i 2001, og tilbyr ekspertråd til alle involverte i strategier for utvalg av fly. Den tredje utgaven av boken er oppdatert for å gjenspeile de nyeste utviklingene innen flyprodukter og beste praksis innen flyplanlegging for selskaper. Denne utgaven inkluderer et nytt avsnitt som fokuserer på passasjeropplevelsen, og for første gang omtales regionale flyprodusenter som utvider sine produktfamilier inn i kategorien med over 100 seter. Den tredje utgaven tar også for seg et bredere spekter av analytiske tilnærminger enn tidligere, og vurderer hvordan flåteplanleggingen for kostnadsledende flyselskaper skiller seg fra nettverksoperatører. "Buying the Big Jets" er et bransjespesifikt eksempel på strategisk planlegging, og er derfor en essensiell tekst for studenter som studerer flyindustrien.