Til tross for de store ulikhetene mellom høyresiden og venstresiden når det gjelder utdanningens rolle i produksjonen av ulikhet, finnes det et felles trekk ved begge sider: en oppfatning av at utdanning kan og bør bidra til å påvirke samfunnet. Spørsmålet som reises, er om utdanning kan gjenopprette det som er tapt eller radikalt endre dagens situasjon. Den radikale pedagogen George Counts stilte dette spørsmålet allerede i 1932, da han utfordret lærere til å delta i, og faktisk lede, samfunnets rekonstruksjon med sine ord: 'Har skolen mot til å bygge en ny sosial orden?'. Nå, over 70 år senere, tar den anerkjente pedagogen, forfatteren og aktivisten Michael Apple opp tråden fra Counts' ikoniske arbeider. Han sammenligner dem med de kraftfulle stemmene til minoritetsgrupper og stiller på ny det tilsynelatende enkle spørsmålet: Har utdanning virkelig makt til å endre samfunnet? I dette banebrytende verket oppfordrer Apple pedagoger til å få en dypere forståelse av hva skoler faktisk gjør, og hva vi kan gjøre for å utfordre status quo.