Til tross for de store forskjellene mellom høyre- og venstresiden når det gjelder utdannings rolle i produksjonen av ulikhet, deler begge sider en felles oppfatning: utdanning kan og bør ha en innvirkning på samfunnet. Enten det dreier seg om å gjenopprette det som er tapt eller å radikalt endre det som finnes i dag. Dette spørsmålet ble kanskje stilt mest presist av den radikale pedagogen George Counts i 1932, da han utfordret utdanningssystemet med spørsmålet: 'Dare the School Build a New Social Order?'. Dette oppfordret generasjoner av utdannere til å delta i, og til og med lede, rekonstruksjonen av samfunnet. Mer enn 70 år senere vender den anerkjente pedagogen, forfatteren og aktivisten Michael Apple tilbake til Counts' ikoniske verk, sammenligner dem med de sterke stemmene fra minoriteter, og stiller igjen det tilsynelatende enkle spørsmålet om utdanning virkelig har makten til å forandre samfunnet. I dette banebrytende verket oppfordrer Apple utdannere til å utvikle en dypere forståelse av hva skolene faktisk gjør, og hvordan vi kan utfordre status quo.