Boken 'Case Study Methodology in Business Research' er en omfattende veiledning for hvordan man kan designe og gjennomføre teori-testing og andre typer casestudier. Den setter klare rammer og retningslinjer som hjelper studenter og forskere fra ulike fagområder med å utvikle sine casestudier på en konsistent og grundig måte. Boken klargjør forskjellene mellom praksisorientert og teori-orientert forskning, samt skiller mellom teori-testing og teori-bygging innen den sistnevnte kategorien. Den gir en detaljert beskrivelse av hvordan man kan designe og gjennomføre forskjellige typer casestudier, og gir studenter og forskere alt de trenger for å lykkes med sine prosjekter. Hovedmålene med boken er å presentere et bredt spekter av typer casestudier, inkludert praksisorienterte casestudier, teori-byggende casestudier og teori-testende casestudier, innenfor en konsistent metodologisk ramme. I tillegg fremhever den og illustrerer tydelig at casestudien er den foretrukne forskningsstrategien for testing av deterministiske påstander.