Boken 'Changing Teaching, Changing Teachers' skiller seg ut ved å fokusere på å involvere lærerne i endringen av undervisningen som en metode for å fremme utvikling blant lærerne selv gjennom lekse- og læringsstudier. Den betydningsfulle rekkefølgen – å endre undervisningen for å endre lærerne – er et sentralt tema. Denne tilnærmingen til faglig utvikling handler ikke om å pålegge lærerne hva og hvordan de skal undervise for å oppnå bedre læringsresultater for elevene. I stedet legges det vekt på å styrke lærernes besluttningsevne om hva som må endres. Å styrke læreren på denne måten er kjent som 'sjelen' i den japanske leksestudien (Cheng, 2019). Dette essensielle prinsippet kan lett gå tapt når leksestudier implementeres og tilpasses nye sammenhenger rundt om i verden. Uten en solide styrking av lærerne er det nesten sikkert at utvikling av læreplaner fra toppen og ned vil mislykkes. I boken presenteres flere eksempler på samarbeidende faglig utvikling, og det er lagt vekt på å inkludere lærernes stemmer, som er en viktig del av denne prosessen.