Siden 1980-tallet har bøker om barndom for voksne blitt en blomstrende sjanger innen det moderne britiske litteraturmarkedet. "Childhood in the Contemporary English Novel" representerer den første omfattende studien av denne litterære trenden. I verket samler Sandra Dinter analyser av sentrale verk av forfattere som Ian McEwan, Doris Lessing, P. D. James, Nick Hornby, Sarah Moss og Stephen Kelman, og plasserer disse i sine kulturelle og politiske sammenhenger. Dinter avdekker både årsakene til den nåværende populariteten av slik fiksjon og den teoretiske skiftningen som skiller den fra tidligere litterære epoker. Hovedargumentet i boken er at den moderne engelske romanen bygger på et konstruktivistisk paradigmeskifte som revolusjonerte den akademiske studien av barndom for flere tiår siden. Dinter argumenterer for at moderne skjønnlitteratur avviker fra oppfatningen av barndom som en naturlig livsfase, og undersøker de aktørene, interessene og konfliktene involvert i dens kulturelle produksjon. I tillegg vurderer Dinter grensene for dette perspektivet.