Hver av disse Analysing Architecture Notebooks er viet til et spesifikt tema som bidrar til å forstå de rike og varierte aspektene ved arkitektur. De kan betraktes som tillegg til det grunnleggende verket Analysing Architecture, som først ble publisert i 1997 og senere har blitt utvidet i tre ytterligere utgaver. Ved å undersøke disse tilleggstemaene som en serie Notebooks, i stedet for som ekstra kapitler i fremtidige utgaver, gis det rom for en mer detaljert utforskning av et bredere spekter av eksempler, samtidig som man unngår at det opprinnelige verket blir uoversiktlig. Barna våre skaper steder spontant: på stranden, i skogen, rundt hjemmene våre… Disse stedene er bevis på et naturlig språk av arkitektur som vi alle deler. Med utgangspunkt i barnet som frø og agent for de plassene det skaper, illustrerer de innledende delene av 'Children as Place-Makers' de sentrale 'verbene' som driver dette naturlige språket av arkitektur. Senere kapitler fokuserer på den kjernebetydningen av stedet, samt hvordan.