Boken 'Children Reading Pictures: New Contexts and Approaches to Picturebooks' presenterer oppdatert forskningsbevis om hvordan barn, den primære målgruppen for bildebøker, responderer på visuelle narrativer. Denne tredje utgaven beholder det beste fra originalen, samtidig som den utvider perspektivene ved å inkludere nye temaer. Blant annet undersøkes kunstmuseenes rolle i å hjelpe barn og deres lærere med å utvide og utdype sin forståelse av visuell kunst. Boken belyser også betydningen av mangfold og inkludering når man ser på illustrasjoner, både i digitale formater og i kunstmuseer. I denne oppdaterte utgaven presenteres nye kasusstudier som levende fremhever spennende initiativer fra lærere og pedagoger fra kunstmuseer i Storbritannia og andre steder. Forfatterne undersøker bildebøkers potensiale til å bryte ned kulturelle, utdanningsmessige og språklige barrierer, både i klasserommet og i andre læringsmiljøer. Boken trekker også inn betydelig internasjonal teoretisk arbeid på feltet og gir strukturerte råd for videre utforskning av temaene.