I løpet av COVID-19-pandemiens nedstengninger, økte bruken av medieinnhold blant barn, samtidig som man så en nedgang i lesing av trykte bøker. Det er også rapportert om en økning i bruken av nettbrett, noe som tyder på at når barn leste, var det for det meste online, gjennom ePub3-pdf-filer for illustrerte verker og foreskrevne skolebøker, mens smarttelefonbruk var knyttet til apper og spill. I mange år har barnebokforlag eksperimentert med digitale format for bildebøker, men generelt blitt oppfattet som lite egnet for digitalisering. Denne boken dokumenterer funnene fra et ettårig forskningsprosjekt som involverte barnebokbransjen i å samle tilbakemeldinger om lesevaner og digital utgivelse innen bildebokgenren. Forskningen vurderer bildebøkenes situasjon i dagens klima og hvordan forlagene tilpasser seg for å imøtekomme mangfoldige lesere og nye leseplattformer etter nedstengningen av COVID-19 og inn i den digitale tidsalderen. Boken er skrevet av en akademiker og tar for seg viktige aspekter ved utviklingen av digitale bildebøker, og tilbyr en grundig analyse av fremtidens muligheter innen barnepublisering.