Children’s Right to Silence and Non-Participation in Education
Produktbeskrivelse
Denne innsiktsfulle boken redefinerer begrepet elevstemmer ved å utforske barns underforståtte rettigheter til stillhet og manglende deltakelse i utdanning. Gjennom en dypere forståelse av hva som forblir usagt, men som uttrykkes gjennom stillhet, teoretiserer denne boken stillhet i lys av maktforhold. I lys av krav om mer kritiske tilnærminger til barns deltakelse under FN-konvensjonen om barns rettigheter, presenterer denne unike fremstillingen av stillhet et perspektiv som går utover tradisjonelle oppfatninger av stemme som et definerende begrep for rettferdighet og deltakelse, samt de tradisjonelle forståelsene av stillhet som maktesløshet. I stedet synliggjør denne boken unges bruk og forståelse av stillhet i skolen som et maktmiddel. Basert på empirisk forskning omformulerer boka barns deltakelsesrettigheter gjennom stillhet. Den tar for seg et viktig hull i litteraturen om elevstemmer og barns deltakelse, og fungerer som en verdifull ressurs for akademikere, forskere og studenter på høyere nivå.