Boken "Chinese Theatre Troupes in Southeast Asia" gir en detaljert fremstilling av den kulturelle historien til den kinesiske diasporaen, med særlig vekt på utøverne og publikummet som har bidratt til utviklingen av kinesiske scenekunstformer i Sørøst-Asia. Gjennom en grundig analyse av fem forskjellige teatertrupper fra Kina og deres reiser i byer som Singapore, Bangkok, Malaya og Hong Kong, utforsker forfatteren Zhang hvordan disse gruppenes unike reiseopplevelser og kulturelle praksiser har variert. Boken belyser hvordan transnasjonal mobilitet ble utøvd, praktisert og begrenset i løpet av teatertruppenes reiser, opphold og samhandling med diaspora-samfunn. Disse truppene formidlet ulike narrativer og ideologier som var påvirket av skiftende samfunnsmessige og politiske bevegelser i Kina, og betydningen av disse konseptene ble ytterligere endret gjennom overføringsprosessen. Ved å avdekke de mange måtene å uttrykke kinesisk identitet på, som ble formet av varierende tid- og romkonstruksjoner, gir verket verdifulle innsikter for forskere innen kinesisk diaspora, transnasjonal historie og relaterte fagfelt.