Boken "Church Music Through the Lens of Performance" tilbyr en grundig undersøkelse av kirkemusikk gjennom linsen av performanseteori, både som disiplin og teoretisk rammeverk. Forskere som studerer religiøs musikk, særlig kristen kirkemusikk, bruker begrepet 'performance' på ulike måter, noe som kan skape forvirring. En systematisert vokabular for oppføring som er spesielt tilpasset studiet av kirkemusikk kan bidra til tverrfaglige undersøkelser av kristen forsamlingmusikk i vår komplekse og sammenknyttede verden. Med utgangspunkt i performanseteori antydes det at alle involverte i musikkvitenskapen i kirken er deltakere, enten de befinner seg på plattformen eller i benkene. Boken benytter en hybrid metodologi som kombinerer etnografisk forskning og teori fra ritualstudier, etnomusikologi, teologi og forskning på kirkemusikk for å etablere performansestudier som et mulig 'neste steg' i studiet av kirkemusikk. Gjennom analyse av etnografiske kasusstudier demonstrerer den realismen i å studere kirkemusikk som en form for performance.