Boken "Cinema and Surveillance: The Asymmetric Gaze" undersøker hvordan sentrale moderne filmskapere utfordrer og forstyrrer forholdet mellom film og overvåkning, samt medium og budskap. Gjennom analyser av filmer av Harun Farocki, Michael Haneke, og Fritz Lang, tar boka for seg overvåkning i ulike kontekster som byliv, religiøs doktrine og lovhåndhevelse. I en moderne verden hvor overvåkning både er et teknologisk fenomen og en sosial praksis, demonstrerer forfatteren hvordan kino, som et visuelt medium, tilbyr dyptgående analyser av overvåkning. Forfatteren foreslår at "overvåkning" ikke bare er et problem som kan løses fra en trygg tilskuerposisjon, men en erfaring som må fremstilles, et fenomen som må håndteres. Istedenfor å presentere en generell modell av tilskuerespons, utforsker boken hvordan fortellerens øyeblikk av overvåkning blir komplisert av spesifikke tilskuerreaksjoner. Denne boken, med sitt fokus på kjente figurer og et høyst aktuelt tema, vil appellere bredt til lesere.