Tap er en uunngåelig del av livet, og individer må utvikle en evne til å sørge for å modnes og leve livet fullt ut. I de fleste vestlige kulturer verdsettes imidlertid ikke denne nødvendige prosessen, noe som kan føre til at kinoelskere som blir dypt berørt av en bestemt film, sitter igjen med spørsmål om hvorfor. I 'Cinema as Therapy' tar John Izod og Joanna Dovalis et dypdykk inn i skjæringspunktet mellom sorg, terapi og film. Boken undersøker filmer som 'Million Dollar Baby', 'The Son’s Room', 'Birth' og 'The Tree of Life', og gir en forståelse av hvordan filmer kan vekke intense følelser. Forfatterne påpeker at kino er et medium som gir folk muligheten til å engasjere seg i en virtuell dialog med sin egen ubeviste tilstand og kultur, på en langt dypere måte enn man vanligvis antar. Gjennom analyser av betydningen av hver film og de underliggende årsakene til de spesifikke tapene som skildres, demonstrerer de hvordan våre opplevelser i kinosalen skaper en unik tilknytning til vår egen sorgprosess.