Denne boken utforsker det komplekse forholdet mellom filmisk form og den afrikanske byen. Den undersøker hvordan kino og audiovisuelle medier bidrar til vår forståelse og opplevelse av moderne byer fra et afrikansk perspektiv. Ved å 'lese' den afrikanske byen som en form, stiller dette verket spørsmål ved bruken av termer som 'Afropolitanism', 'Afro-polis', 'Afro-modernity' og 'Afro-urbanity', som ofte formidler de ulike følelser og assosiasjoner knyttet til den afrikanske urbaniteten. Plassert innenfor et tverrfaglig rammeverk, leser boken den urban afrikanske filmiske formen gjennom påvirkningsteori, byene som et nettverk av følelser, kritisk svart geografi og den rasediskriminerte utformingen av byrom. Den undersøker også urbaniteten som en tidsbevissthet og representasjoner av sosiale ulikheter samt bygeografier preget av ekskludering. Dette redigerte verket rammer inn byen og filmscenene som gjensidig konstituerende, og fremhever både diegetiske og ekstra-diegetiske elementer som belyser det 'afrikanske urbane'.