Boken «Climate and Sustainability Communication: Global Perspectives» bygger videre på tradisjonelle metoder for å forstå hvordan massemedia påvirker samfunnsspørsmål ved å fremheve mangfoldige perspektiver fra meningsledere, samt stemmer fra de som er direkte berørt av klima- og bærekraftspørsmål. Fra Sør-Korea og Kina til USA og Zambia, tar studiene som presenteres i denne boken i bruk en rekke formelle forskningsmetoder, inkludert innholdsanalys og intervjuer, for å understreke de kulturelle orienteringene og globale implikasjonene av klima- og bærekraftutfordringer. Bidragsyterne utforsker de ulike kulturene, geografiene og mediesystemene som ligger til grunn for klima- og bærekraftskampanjer som oppstår globalt, samt hvordan vi teoretiserer om dem og måtene media benyttes til å kommunisere om disse spørsmålene. I tillegg undersøkes hvordan komplekse problemer og muligheter knyttet til globalisering og maktulikheter samspiller med klima- og bærekraftskommunikasjon.