Boken "Communication in International Development" tar for seg hvordan aktører innen internasjonal utvikling benytter kommunikasjon med to hovedmål: å skape positive endringer gjennom utviklingskommunikasjon og mediehjelp, samt å fremme disse positive endringene gjennom offentlig kommunikasjon og informasjonsdeling. Gjennom grundige analyser av ulike tilnærminger til utvikling, utforsker boken hvordan ulike initiativer for å gjøre godt kombineres med behovet for å opprettholde et positivt image, både overfor donorer og mer spesifikke målgrupper som journalister og beslutningstakere innenfor organisasjonene selv. Tradisjonelt har studier av utviklingskommunikasjon vært fokusert på tiltak rettet mot mottakerne, noe som har ført til at aspekter som omdømmebygging og kommunikasjonens rolle i disse praksisene ofte har blitt oversett. Denne boken understreker nødvendigheten av å kritisk evaluere spenningsforholdene som oppstår når kommunikasjon brukes både for å oppnå gode resultater og for å opprettholde et godt omdømme innen internasjonalt utviklingssamarbeid. Den er en uvurderlig ressurs for både studenter og forskere innen utviklingskommunikasjon.