Boken 'Computational Design for Landscape Architects' fungerer som en omfattende veiledning for landskapsarkitekter som ønsker å integrere beregningsbasert design i sitt arbeid. Den inneholder et rikt utvalg av tutorials og introduserer algoristiske tilnærminger for modellering og design av landskap. Målet med boken er å benytte algoritmer for å forstå og designe landskap som et generativt system, noe som innebærer å utnytte prosessene som former landskapet for å skape nye former. Den algoristiske designmetoden blir nøye introdusert gjennom visuell programmering med Grasshopper, før mer avanserte metoder blir utforsket med Python, et høynivå programmeringsspråk. Temaer som dekkes inkluderer parametrisk design, tilfeldighet og støy, bølger og tiltrekkere, lidar, dronefotogrammetri, punktklynge-modellering, terrengmodellering, jordarbeid, digital produksjon, og mer. Kapitlene inkluderer seksjoner om teori, metoder og enten visuell programmering eller skripting. I tillegg får leserne tilgang til online ressurser som inneholder kode og datasett, noe som gjør det enkelt å følge med og prøve ut de presenterte metodene. Dette er en etterlengtet guide for alle som er interesserte i å utvikle sine ferdigheter innen beregningsbasert design i landskapsarkitektur.