I boken "Consumer Tribes" undersøker forfatterne en ny tilnærming til markedsføring og forbrukerforskning, der tradisjonelle konsepter som fokuserer på enkeltindivider blir stilt på hodet. I stedet for å betrakte forbrukere som isolerte aktører på markedet, fremhever boken den grunnleggende sosiale dimensjonen av menneskelivet. Den påpeker hvordan våre tilhørigheter til ulike grupper, eller "tribus", former vår livserfaring og identitet. Tribal Marketing viser at det ikke er selve produktforbruket som er avgjørende for våre liv, men heller hvordan denne aktiviteten bidrar til å styrke meningsfulle sosiale relasjoner. Her blir de sosiale båndene – våre relasjoner til andre mennesker – betraktet som viktigere enn de fysiske tingene og merkene vi konsumerer. Gjennom boken får leseren en grundig oversikt over fenomenet "kulturer av forbruk", inkludert forbrukermikrokulturer, merkevarenes kulturer, stammer og samfunn. Dette er sentrale temaer som gir innsikt i hvordan og hvorfor vi som forbrukere knytter oss til ulike merker og grupper.