Boken 'Consuming the Environment' undersøker miljøpåvirkningen av forbruket av hverdagsprodukter og gir innsikt i hvordan vi kan forbruke på en mer bærekraftig måte. Den er skrevet i et lettfattelig språk og tar utgangspunkt i våre dagligdagse opplevelser med å kjøpe produkter – enten det er på nettet, i dagligvarebutikken eller på kjøpesenteret. Boken viser hvordan disse praksisene er knyttet til et globalt system som er avhengig av stadig økende forbruk. Med bidrag fra eksperter innen områder som energi, mat, vann, landbruk, mote, elektronikk, økoturisme, grønne produkter og (mikro)plast, avdekker denne samlede verket de komplekse og ofte usynlige forbindelsene mellom forbruk og ressursutvinning samt produksjon. Gjennom fokus på et bredt spekter av hverdagsprodukter, samt mer subtile ting som er blitt omdannet til produkter, som kunnskap, avfall og kjæledyr, er kapitlene strukturert rundt det sentrale argumentet om at vi må omorientere oss som borgere snarere enn bare forbrukere.