Boken "Contemporary Farce on the Global Stage" av David Gram tilbyr en inngående undersøkelse av hvordan sjangeren farse har utviklet seg i det 21. århundre. Til tross for at farse ofte blir betraktet som overfladisk, taler den et universelt språk og har evnen til å stille skarpe spørsmål om vår verden gjennom latter. I motsetning til tidligere farsi, der en lykkelig oppløsning var en selvfølge og vi kunne le heftig av utroskap, garanterer ikke moderne farse lenger en lykkelig slutt der alt ordner seg. Den nåværende formen for farse avleder oss ikke lenger med humor; i stedet speiler den den fragmenterte virkeligheten rundt oss. Med forord av den prisbelønte dramatikeren Ken Ludwig, introduserer boken leserne for Farse-mekanikkene og de 'Fire P-ene', som er nøkkelfaktorer for å forstå, sette pris på og utforske denne sjangeren. De 'Fem Dørene til Moderne Farse' kategoriserer farsi inn i fem hovedgrupper. Bak hver dør finner vi et bredt utvalg av skuespill, både moderne og samtidsmessige eksempler fra hele farse-landskapet.