Contesting the Global Development of Sustainable and Inclusive Education
Produktbeskrivelse
I denne boken utforskes resultatene fra tre tiår med transnasjonal forskning ledet av António Teodoro. Verket gir en omfattende rammeverk for å forstå den sosiale og politiske konteksten der utdanningssystemer globalt utfordres av motsetninger knyttet til neoliberalismen, globaliseringen, avreguleringen, styring og demokrati. "Contesting the Global Development of Sustainable and Inclusive Education" presenterer funn fra transnasjonale studier som ble utført som svar på globale politikkinitiativer som fremmer utviklingen av bærekraftig og inkluderende utdanning for alle. Bokens kapitler kartlegger hvordan globaliseringen påvirker utdanningspolitikken og vurderer hvilken rolle internasjonale organisasjoner spiller i utformingen av nasjonale utdanningsreformer. Med fokus på spørsmål rundt sosial rettferdighet reiser verket også problemstillinger om hvordan de neoliberale strategiene implementert av nasjonale myndigheter påvirker læreres arbeid, samt læreplaner, lærerutdanning og vurdering. Til slutt stiller teksten spørsmål ved om det finnes alternativer til den nåværende utdanningspolitikken.