Corporate Social Responsibility and Sustainability
Produktbeskrivelse
Målet med denne boken er å presentere utvalgte teoretiske og praktiske aspekter ved bedrifts sosialt ansvar (CSR) og bærekraft, med særlig vekt på overgangen fra verdier til reell innvirkning. Verdier spiller en viktig rolle i næringslivet og former organisasjoners ansvarlige tilnærminger. Imidlertid viser den presserende og fortsatt uløste utfordringen i vår tid tydelig at det eksisterer betydelige avvik mellom organisasjoners erklæringer om verdier og deres faktiske innvirkning. COVID-19 pandemien, globalisering 4.0, klimakrisen og utfordringer knyttet til bærekraftsmålene (SDG) utgjør det nye miljøet samt samtidsorganisasjoner står overfor. I denne sammenhengen er næringslivet både en del av problemet og en del av løsningen. Det er nødvendig å handle raskt og effektivt, med tanke på det ansvarlige næringslivs makt til å medskape menneskeliv og miljø. Både de teoretiske betraktningene og praksisbaserte studiene presentert i denne monografien gir en dypere forståelse av temaene.