I boken 'Counterfactualism in the Fine Arts' tar Elke Reinhuber for seg betydningen av motfaktisk tenkning – en metode som har fått fotfeste innen flere disipliner, inkludert historie, psykologi og litteratur. Reinhuber argumenterer for at denne tankegangen også kan være av stor verdi innenfor fine kunstformer og populærmedia. I en verden der valg er overalt, er det naturlig å la seg fascinere av veiene ikke tatt. Kunst som fremkaller og utforsker disse tendensene kan bidra til å anerkjenne og sette i perspektiv vårt ønske om å unngå eller kontinuerlig gjenbesøke individuelle eller kollektive beslutninger. Reinhuber beskriver dette begrepet i bred forstand og viser hvordan motfaktisk kunst får uttrykk i moderne kunstformer, med særlig fokus på fotografi, film og immersive og interaktive medier som 360° innhold, virtuell virkelighet og utvidet virkelighet. Boken analyserer de ulike fasene av motfaktiske tanker, med eksempler der kunstnere opplever slike tanker i prosessen med kunstproduksjon, utforsker dem i sitt arbeid, og hvordan kunstverket selv danner en arena for denne refleksjonen.