Boken "Countering Right Wing Extremism in Education" undersøker hvordan skoler takler rasisme og ekstremisme, med fokus på hverdagslivet, studentene og det omkringliggende samfunnet. Det er en gjennomgående usikkerhet knyttet til hvordan rasisme og ekstremisme bør håndteres i skolemiljøet. Gjennom omfattende etnografiske data, intervjuer og fokusgrupper med elever og skoleansatte i industriområder og rasismefester i Sverige, avdekker boken hvordan rasisme og høyre-ekstremisme blir utøvd, manifestert og håndtert. Den bygger på teorier om hverdagsrasisme, institusjonell rasisme, samt institusjonell etnografi. Boken diskuterer både formelle og uformelle strategier i skolen, i tillegg til pedagogiske tiltak som har som mål å håndtere tilbakevendende problemer. Den gir en dypere forståelse av hvordan rasisme og høyre-/neo-nazisme blir utøvd og konfrontert, særlig i en rural svensk skolesammenheng og utover. Dette verket vil være av spesiell interesse for studenter innen Terrorismestudier, Sosiologi, Kulturstudier og Sikkerhetsstudier.