Covering Extended Reality Technologies in the Media
Produktbeskrivelse
Boken "Covering Extended Reality Technologies in the Media" tar for seg hvordan nyhetsdekning av utvidede virkelighetsteknologier, som inkluderer virtuell, augmentert og blandet virkelighet (XR), samspiller med markedsføringen av XR-produkter. Ved å fokusere på en gruppe nyopprettede teknologiprodukter, gir boken en grundig analyse av hvordan disse teknologiene dekkes i media. Den utforsker overlappene mellom nyhetsdiskurs og markedsføringsdiskurs ved å sammenligne hvordan produktene fremstilles i nyhetsartikler og i markedsføringsmateriell. Gjennom både kvantitative og kvalitative data belyser den de mest sentrale temaene i XR-nyheter, hvilke kilder som brukes, og de spesifikke rammete teknikkene som benyttes i så vel XR-nyheter som i markedsføring. Videre presenteres en rekke ramme-kategorier som kan benyttes av andre forskere som analyserer mediedekning av fremvoksende teknologier. Boken argumenterer for at nyhetsdekningen av XR ofte fremstiller leserne som forbrukere i stedet for borgere, noe som setter forbrukerrettigheter i fokus.