Boken "Creating TV Formats: From Inception to Pitch" tar leseren med gjennom en grundig prosess for å generere idéer, utvikle fortellinger og karakterer, samt fange et publikum, samtidig som man er oppmerksom på realitetene i medielandskapet. Den starter med en introduksjon til hva en TV-format er, og hvert kapittel presenterer et sentralt aspekt av utviklingsprosessen, som å søke etter idéer, forme den underliggende historien og tenke på deltakerne. Praktiske øvelser veileder leseren gjennom hvert trinn av å omdanne en innledende idé eller tema til et fengende poeng eller innsikt. Betydningen av å inkorporere fortellerprinsipper og teknikker for å designe og befolke en historierike er også belyst. Boken inkluderer eksempler fra suksessfulle TV-formater som "First Dates" og "The Great British Bake Off", samt eksklusive innsikter fra sentrale fagfolk i bransjen som har bidratt til å bringe disse programmene til skjermen. Fra kortformat digitalt innhold til lengre uscriptede serier, gir denne boken en omfattende guide til prosessen med å skape innovative TV-formater.