Kreativitet er et begrep som ofte brukes innen utdanning, men forståelsen av det er ikke alltid konsistent med forskningsresultater. Denne spennende boken utforsker hvordan kreativitet ikke er noe ekstra, men noe som er vevd inn i læringsprosessen og er relevant for alle fag og alle studenter. Med en tilnærming basert på kognitiv vitenskap, presenteres kreativitet som en måte å bygge kompetanse på. Boken utfordrer den oppfatningen at skoler hemmer kreativitet, eller at kun visse typer oppgaver kan regnes som kreative. Gjennom å tilpasse eksisterende undervisningsopplegg med mer fleksibilitet og usikkerhet, kan vi både fremme kreativiteten og styrke en mer fleksibel akademisk dyktighet. Med praktiske eksempler fra klasserommet, forskningsbaserte bevis og casestudier, gir boken veiledning til lærere og fungerer som en tidsriktig motvekt til utdaterte diskusjoner om ferdigheter versus kunnskap. Kapitlene inkluderer blant annet: * Kognitiv vitenskap og kreativitet * Kreativitet på tvers av fagområder * Kobling mellom kreativitet og kunnskap * Frihet versus begrensninger *.