I boken "Crime, Media and Culture" tar Greg Martin et bredt kulturelt kriminologisk perspektiv for å belyse teorier og diskusjoner om forholdet mellom media og publikum. Den undersøker fremstillinger av kriminalitet og rettferdighet i nyhetsmedier og fiksjon, og vurderer den stadig viktigere rollen som digitale teknologier og sosiale medier spiller i disse representasjonene. Boken tar for seg de mange effektene mediefremstillinger av kriminalitet har på publikum, samt hvordan medienes skildringer av kriminalitet og uorden kan påvirke myndigheters politikk og lovgivning. Den ser også på prosessene som ligger til grunn for valg av historier som anses som nyhetsverdige. Gjennom en grundig analyse av de teoretiske, konseptuelle og metodologiske fundamentene for kulturell kriminologi, samt dens underfelt som visuell kriminologi og narrativ kriminologi, belyser boken dynamikken mellom kriminalitet, media og kultur. Ved å trekke på case-studier og empiriske eksempler fra de stadig mer utydelige grensene mellom virkelighet og underholdning, gir kapitlene en dypere forståelse av de komplekse samspillende faktorene som former vår oppfatning av kriminalitet og medieinnhold.