Critical Disability Studies and the Disabled Child
Produktbeskrivelse
Boken "Critical Disability Studies and the Disabled Child" utforsker forholdet mellom moderne kulturelle fremstillinger av funksjonshemmede barn og opplevelsen av funksjonshemming som en personlig opplevelse av internalisert undertrykkelse. Gjennom en nøye analyse av den politisk og emosjonelt ladede figuren av det funksjonshemmede barnet, stiller Harriet Cooper sentrale spørsmål om hva det betyr å 'tale for' andre, og hva motstand innebærer når man ubevisst er investert i sin egen undertrykkelse. Cooper trekker på både sine personlige erfaringer som en person med fysisk funksjonshemning, samt et bredt spekter av kritiske teorier og kulturelle objekter – fra Frances Hodgson Burnetts roman "The Secret Garden" til Judith Butlers arbeid om skadelig språk. Boken teoretiserer hvordan det skapes funksjonshemmede og 'rehabiliterte' subjekter. Med et konseptuelt rammeverk informert av både psykoanalyse og kritiske studier av funksjonshemning, undersøker den hvordan kulturelle bekymringer rundt funksjonshemming utvikler seg.