Hva kjennetegner de gode lærerinstinktene? Kan disse ferdighetene læres? Gode lærere benytter seg av effektive metoder og rutiner, men disse alene er ikke nok til å sikre et godt undervisningsmiljø. Den virkelige kunsten ved undervisning ligger i lærerens faglige dømmekraft, ettersom det sjelden finnes et entydig korrekt svar innenfor undervisningens rammer. Denne kombinasjonen av erfaring, fleksibilitet, informert oppfatning og kontinuerlig selvrefleksjon er ikke lett å tilegne seg. I denne nyutgitte klassikeren 'Critical Incidents in Teaching', som har vært tilgjengelig siden 1993 og inkluderer en ny introduksjon fra forfatteren, viser David Tripp hvordan lærere kan bygge på sine egne erfaringer fra klasserommet for å utvikle disse ferdighetene. Denne praktiske og unike veilederen tilbyr en rekke strategier for å håndtere kritiske hendelser i undervisningen og gir råd om hvordan man kan opprette en fil for kritiske hendelser. Med flere eksempler fra klasserommet står boken som et verdifullt verktøy for alle som er opptatt av å utvikle profesjonalitet innen undervisning.