Critical Race Theory (CRT) utgjør en internasjonal bevegelse av forskere som opererer på tvers av flere disipliner, der en spesielt dynamisk og utfordrende tilnærming til CRT finner sted innen utdanning. Denne samlingen bringer sammen noen av de mest spennende og innflytelsesrike bidragene innen CRT i utdanningsfeltet. Forskere som arbeider med CRT undersøker de ras spesifikke mønstrene av privilegium og ekskludering som ofte forblir upåaktet i mainstream debatter. Bidragene i denne boken dekker bevegelsens røtter, de tidlige kampene som formet CRT, samt sentrale idéer og kontroverser, som: problemet med fargeblindhet, rasemikroaggresjoner, nødvendigheten av aktivisme, hvordan bestemte kulturer blir avvist i mainstream, og hvordan rasisme former hverdagsrutiner innen skole og politikk. Boken henvender seg til akademikere, studenter og beslutningstakere, og viser hvordan rasisme opererer på mange skjulte måter, samt hvordan CRT utfordrer de selvfølgelige antakelsene som preger utdanningspolitikk og praksis.