Critical Realism for Marxist Sociology of Education
Produktbeskrivelse
Boken "Critical Realism for Marxist Sociology of Education" presenterer en kritisk realistisk tilnærming til Marxistisk sosiologi innen utdanning. Kritisk realisme, utviklet av den britiske filosofen Roy Bhaskar, er kjent for sin evne til å fungere som et konseptuelt fundament for anvendte felt som utdanning. Dens suksess i å klargjøre og løse komplekse problemstillinger knyttet til utdanningsteori og praksis er godt dokumentert. På grunn av kritisk realismes berømte tilknytning til marxismen, har den også en lang historie med produktiv og kritisk engasjement med marxistiske ideer. Likevel har det til dags dato vært lite fokus på hvordan kritisk realisme kan anvendes i marxistisk utdanningspraksis. Boken tar tak i dette hullet i eksisterende forskning ved å rydde opp i de konsepter som preger feltet Marxistisk sosiologi av utdanning, og fokuserer spesielt på to kjente problemstillinger innen samfunnsvitenskapene: naturalisme og forholdet mellom struktur og handling. Gjennom historien har marxistisk teori, fra Marx' dager til i dag, vært påvirket av disse problemene, og boken belyser hvordan disse utfordringene fortsatt er relevante.