Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy
Produktbeskrivelse
Boken 'Cultivating Sustainability in Language and Literature Pedagogy' presenterer begrepet 'utdanningsøkologi' som et nødvendig og lovende pedagogisk prinsipp for undervisning i engelskspråklige litteraturer og kulturer i en tid preget av klimaendringer. Gjennom en kombinasjon av forskning innen miljøhumaniora og praksisrettet forskning på utdanning og litteraturpedagogikk, tar kapitlene opp de utfordringene klimaendringer fører med seg, samt behovet for bærekraft og miljøpedagogikk fra et spesifikt perspektiv innen litteratur- og kulturstudier. Forfatterne argumenterer for at disse perspektivene utgjør et viktig element i den tverrfaglige innsatsen for å 'dyrke bærekraft'. Begrepet 'utdanningsøkologi' utnytter fullt ut den nødvendige dialogiske og samskapende naturen til bærekraftrelatert pedagogisk filosofi og praksis, samtidig som det opprettholder et fagspesifikt fokus i forskning og utdanning innen humaniora. Boken legger vekt på kritisk tenkning, perspektivmangfold, språk og diskurs som sentrale elementer.