Denne spennende boken gir leserne en grundig innføring i sosiologien rundt sekter. Den tar for seg både historien og den nåværende tilstanden innen sektstudier, og dekker et bredt spekter av emner fra dommedagssekter og nye religiøse bevegelser til selvhjelpssekter, kjendiskulturer, intellektuelle og entreprenører. Gjennom omfattende casestudier som spenner fra David Koresh og Branch Davidians til Manson-familien samt kultmerker som Elon Musk, Andrew Tate og Jordan Peterson, belyses fenomenet sekter på en ny måte i det 21. århundre. I en tid preget av populistiske demagoger, online radikalisering av fremmedgjorte individer, samt en økning av kjendiser og guruer med massive tilhengerskarer, er kultdynamikken til stede overalt i samfunnet. Likevel er mange presserende spørsmål fortsatt ikke adressert på en klar og konsis måte: Hva er sekter? Hvorfor oppstår de? Hvordan etableres og opprettholdes de? Hva er fremtiden for sekter, og hvorfor er vi så fascinert av dem? Boken utforsker disse spørsmålene og gir en grundig analyse av det komplekse spekteret av kultfenomener.