Boken 'Cultural Citizenship and Popular Culture' er skrevet på en tilgjengelig og engasjerende måte, og benytter en rekke case-studier for å belyse hvor viktige populære medier er for oss. De fungerer ikke bare som kilder til glede og underholdning, men også i vår kommunikasjon om verden rundt oss. I en tid preget av sosiale medier, har måten vi diskuterer hva vi liker og misliker ved vårt mediebruk endret seg betydelig. Begrepet 'kulturelt medborgerskap' viser hvordan disse diskusjonene knytter seg til følelser av tilhørighet samt til våre rettigheter og ansvar i en stadig mer polarisert verden. 'Cultural Citizenship and Popular Culture' bygger på forskning som er drevet av publikumsopplevelser, og gir ikke prioritet til tekstanalysen som utgangspunkt for å forstå populariteten til mediene. I stedet presenteres forskningsverktøy som gjør det mulig å lytte til andres meninger. Denne boken gir forskere og studenter innen medie- og kreative industrier innsikt i deres profesjonelle posisjon, der de tilnærmer seg brukernes oppfatninger og følelser om populærkulturelle tekster og produkter, fremfor å anta hva de mener.