Nå tilgjengelig i paperback, gir den sjette utgaven av denne definitive teksten studentene en solid bakgrunn i de konseptuelle, teoretiske og filosofiske spørsmålene innen flerkulturell utdanning fra en ledende autoritet på området --- James A. Banks. I åpningskapitlet presenterer Banks sitt velkjente og mye brukte begrep om dimensjoner av flerkulturell utdanning, som bidrar til å bygge en forståelse av hvordan de ulike komponentene i flerkulturell utdanning er sammenkoblet. Han gir en oversikt over hvordan man kan forberede studenter til å fungere som effektive borgere i en global verden, diskuterer dimensjoner, historie og mål for flerkulturell utdanning, samt belyser de konseptuelle, filosofiske og forskningsrelaterte spørsmålene knyttet til utdanning og mangfold. Boken undersøker også temaer som læreplan og undervisning, kjønnsrettferdighet, funksjonshemning, talent utvikling og språklig mangfold, og fokuserer på intergrupperelasjoner og prinsipper for undervisning og læring. Denne nye utgaven er en viktig ressurs for alle som ønsker å forstå og implementere flerkulturell pedagogikk.