Cultural Heritage, Transnational Narratives and Museum Franchising in Abu Dhabi
Produktbeskrivelse
Denne publikasjonen bidrar til utviklingen av ny forståelse av hvordan kulturarv fungerer som et globalt fenomen, samt de transnasjonale kulturarv-diskursene som oppstår fra denne prosessen. Ved å betrakte autochtonisk og franchise-basert kulturarv som en del av den samme prosessen med moderne globaliserte identitetsbygging, fremheves ikke bare de motsetningene som ofte tillegges disse elementene, men også hvordan de sammen bidrar til utviklingen av nye kosmopolitiske identiteter. Boken gir en kritisk vurdering av prosessene involvert i franchising av kulturarv og deres kulturelle effekter. Spesielt undersøker den forbindelsene og spenningene som oppstår når autochtonisk og franchise-basert kulturarv kombineres i De forente arabiske emirater, noe som gir et unikt innblikk i prosessen med å skape hybrid kulturarv i ikke-vestlige kontekster. Gjennom analysen utvikles nye ideer om hvordan dette globale fenomenet fungerer, hvordan det kan karakteriseres, samt hvordan det påvirker og blir påvirket av lokale former for kulturarv.